Witam

Witam na moim blogu poświęconym, ogólnie mówiąc, światu. Wszystkie artykuły które tu znajdziecie mają za zadanie przybliżyć wam jakąś jego część.

Mam nadzieje, że zgromadzone tu artykuły przydadzą się wam i odnajdziecie w nich potrzebne informacje.

Dziękuje i zapraszam do lektury!

 

 

Energia

Ekologiczne rozwiązania w zakresie pozyskiwania energii oferują coraz atrakcyjniejsze ceny

 a

xenon

 

Xenony

Artykuł przedstawia nowe rozwiązanie w motoryzacji jakim są lampy xenonowe.

 a

 

Nowoczesny webdesign

Poznaj najnowsze trendy w zakresie tworzenia stron www oraz sklepów internetowych.

a

Światła ksenonowe

Ksenony stały się ostatnio niezwykle popularne. Współcześnie są one powszechnie montowane najnowocześniejszych pojazdach. Nowe samochody wyglądają dzięki temu dużo bardziej atrakcyjnie, ponieważ jak wiadomo, nic nie dodaje pojazdowi wyrazu tak, jak starannie dobrane oświetlenie. Ci, których nie stać na nowy samochód, decydują się więc na zakup reflektorów ksenonowych o zdecydowanie niższej cenie. Ksenony to światła najnowszej generacji, których źródło stanowi gaz szlachetny o tej samej nazwie (Xe). Ksenon został odkryty pod koniec XIX wieku przez dwóch wybitnych naukowców W. Ramsaya i Morrisa Traversa. Sto lat po tym wielkim odkryciu, pierwiastek ten został przeniesiony do przemysłu samochodowego. Jest dziś powszechnie stosowany jako źródło swoistego strumienia świetlnego o charakterystycznej jasnej barwie zbliżonej do światła słonecznego.

Na ksenony składa się cały zestaw części o skomplikowanym działaniu. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na żarówkę nowego typu. Tutaj nazywa się je palniki lub żarniki ksenonowe. Palnik posiada szklaną bańkę, wypełnioną gazem ksenonowym z domieszką jonów soli. Wewnątrz bańki znajdują się również dwie elektrody. Zwykła żarówka halogenowa natomiast posiada uzwojenie. Do uzyskania strumienia świetlnego potrzebne jest jednak większe niż w przypadku żarówki halogenowej napięcie, zwane rozruchowym. Musi mieć ono wartość około 21 kV, przy czym dla żarówki halogenowej napięcie to wynosi około 12 V. Wysokie napięcie początkowe jest uzyskiwane dzięki specjalnemu układowi, na który składa się przetwornica dostosowana do modelu samochodu, żarnika i całej instalacji. Przetwornica może mieć zintegrowany zapłonnik lub występujący osobno. Wysokie napięcie potrzebne do uzyskania światła maleje do 85 V, czyli tak zwanego napięcia podtrzymującego. Dzięki niemu jest utrzymana stała wartość światła. Ksenony posiadają bardzo ważną cechę. Jest nią oszczędność energii przy wytworzeniu większego strumienia światła. Zużycie energii szacuje się na około 60% niższe niż w przypadku normalnej żarówki. Obok oszczędności, atutem jest również zwiększona żywotność. Palnik ksenonowy wystarcza nawet do 3000 godzin, dzięki Czemy przewyższa czas użytkowania jednego samochodu. Ksenony są powszechnie stosowane w przemyśle samochodowym z uwagi na energooszczędność i skuteczność tego oświetlenia. Zapewniają one lepszą widoczność na drodze, dzięki czemu zwiększone zostaje również bezpieczeństwo. Oryginalnie montowane oświetlenie ksenonowe zapewnia bardzo jasny strumień światła, który nie oślepia kierowców z naprzeciwka. Światło ksenonowe nie zmienia rzeczywistej barwy otoczenia.Ksenony są dostępne w różnych wariantach. Mamy możliwość wyboru barwy światła oraz rodzaju układu. Do wyboru są przetwornice analogowe lub cyfrowe oraz takie ze zintegrowanym zapłonnikiem i występującym osobno. Możemy również wybrać zestaw ksenonowy lub biksenonowy. Różnią się one zastosowaniem. Ksenony działają w taki sposób, że ksenon jest źródłem dla świateł mijania, a drogowe zapewnia osobny strumień świetny poprzez żarówkę halogenową. Biksenony to światła o różnym natężeniu do wyboru. Tutaj ksenon stanowi źródło zarówno dla świateł mijania, jak i drogowych.

Oryginalnie montowane ksenony były dawniej kojarzone z ekskluzywnymi samochodami. Współcześnie montowane są powszechnie w najnowocześniejszych pojazdach. Właściciele starszych modeli nie chcą jednak pozostawać w tyle i decydują się na uatrakcyjnienie swoich samochodów poprzez montaż na własną rękę oświetlenia nowego typu. Niestety okazuje się, że taka samowola skutkuje utrata homologacji i wiąże się z ryzykiem utraty dowodu rejestracyjnego podczas przypadkowej kontroli. Nie wszystkich to jednak zniechęca, bowiem samochód z ksenonami wygląda dużo bardziej atrakcyjnie niż z tradycyjnym typem oświetlenia. Oryginalne ksenony wyposażone są w spryskiwacze oraz system samopoziomujący, dzięki któremu możemy mieć pewność, że kierowca znajdujący się na przeciwnym pasie nie zostanie oślepiony. Istnieje jednak całkowicie legalna namiastka świateł ksenonowych, dla których niewymagany jest montaż całego układu.