Witam

Witam na moim blogu poświęconym, ogólnie mówiąc, światu. Wszystkie artykuły które tu znajdziecie mają za zadanie przybliżyć wam jakąś jego część.

Mam nadzieje, że zgromadzone tu artykuły przydadzą się wam i odnajdziecie w nich potrzebne informacje.

Dziękuje i zapraszam do lektury!

 

 

Energia

Ekologiczne rozwiązania w zakresie pozyskiwania energii oferują coraz atrakcyjniejsze ceny

 a

xenon

 

Xenony

Artykuł przedstawia nowe rozwiązanie w motoryzacji jakim są lampy xenonowe.

 a

 

Nowoczesny webdesign

Poznaj najnowsze trendy w zakresie tworzenia stron www oraz sklepów internetowych.

a

Xenony - nowe rozwiązania w motoryzacji

Historia oświetlenia samochodowego pokrywa się ze zmianami, jakie zachodziły w produkcji samych pojazdów. Zależność od odkryć i wynalazków powiązanych z elektrycznością, musiały najpierw rozwinąć przemysł motoryzacyjny, aby następnie móc wprowadzać kolejne udogodnienia czy niezbędne akcesoria zwiększające nie tylko komfort, ale i bezpieczeństwo jazdy. Warto więc przyjrzeć się bliżej najważniejszym rozwiązaniom, które pozwoliły na pojawienie się nowych typów oświetlenia pojazdów, takich jak ksenony (znane też jako xenony) czy biksenony . Wypierają one powoli, ciągle jeszcze będące w powszechnym użyciu, żarówki halogenowe, które z kolei zdetronizowały klasyczne żarówki z wolframu. Te ostatnie posiadały kilka wad, które okazały się konieczne do wyeliminowania, aby korzystanie z samochodu mogło być ekonomiczne i w ogóle opłacalne. Tradycyjne oświetlenie wolframowe powodowało, że na szklanej osłonce żarówki pojawiał się czarny osad, który nie tylko zmniejszał jakość samego oświetlania, sprawiając, że stawało się słabsze, ale i maksymalnie skracał czas żywotności świetlówki. Jeżeli więc stosuje się je współcześnie, to głównie do stosowania w starszych typach pojazdów albo do generowania świateł stop czy postojowych.

 

Xenony, biksenony i żarówki samochodowe ksenonowe zdobywają sobie coraz większe grono zaufanych odbiorców, jednak nadal nie udało im się całkowicie wyeliminować z obiegu tradycyjnych lamp halogenowych. Być może podstawowym wyznacznikiem jest tu kwestia problematyczności samego montażu czy wymiany tego typu światła, ponieważ xenony wymagają demontażu i instalacji tylko i wyłącznie w profesjonalnych warsztatach samochodowych. Ze względu na to, że wzrasta ryzyko gwałtownego porażenia prądem, zdecydowanie odradza się próby samodzielnego zakładania lamp. Halogeny są nie tylko łatwiej dostępne, ale i tańsze. Konstruktorom udało się także wyeliminować problem czernienia powłoki żarówki, dzięki wykorzystaniu związków jodu i bromu, które nie tylko nie pozwalają wolframowi na osadzanie się na ściankach żarówki, ale i zwiększają trwałość użytkowania, ze względu na to, że wolfram odbijając się od wewnętrznej osłony powraca osiadając ponownie na żarniku. W ten sposób cały proces chemiczny staje się odnawialny zmniejszając czas zużycia lampy przy jednoczesnym wydłużeniu czasu świecenia.

Nowoczesne xenony zwiększają komfort jazdy kierowców, nie tylko ze względu na to, że generują zdecydowanie silniejsze promienie świetlne, ale dlatego, że żarówki samochodowe ksenonowe, które wykorzystywane są w reflektorach projekcyjnych i refleksyjnych, potrzebują zdecydowanie mniej energii, zapewniają większą trwałość sięgającą nawet dwóch tysięcy godzin, chronią kierowców przed negatywnymi skutkami promieniowania ultrafioletowego i zwiększają luminację przy minimalnym poborze mocy. Oświetlenie samochodowe jest czynnikiem, które jest decydujące w zapewnianiu bezpieczeństwa całej konstrukcji pojazdu. Ze względu na to, że współczesne samochody muszą być przystosowane do pokonywania zwiększonych dystansów bez względu na porę roku czy porę dnia oraz umożliwiają utrzymywanie stałej, wysokiej prędkości, światła muszą być na tyle silne, żeby pozwalały na wychwycenie każdej potencjalnej przeszkody znajdującej się na trasie przejazdu i jednocześnie na tyle słabe, żeby nie oślepiały pozostałych użytkowników ruchu drogowego. Dawniej, ani halogeny, ani xenony nie były potrzebne, ze względu na to, że z samochodów korzystano stosunkowo rzadko, nie jeżdżono też nimi po zapadnięciu zmroku czy o zmierzchu.

Marzenie o stworzeniu maszyny, która nie byłaby napędzana siłą mięśni ludzkich czy zwierzęcych, pojawiało się w najtęższych umysłach już na wiele wieków przed skonstruowaniem pojazdu, który przyjął współczesne, dobrze nam znane kształty. Pierwsze pisemne wzmianki pojawiają się już bowiem w 215 roku przed naszą erą, w dziełach Herona z Aleksandrii, pochodzącego ze starożytnej Grecji matematyka, fizyka i wynalazcę. Z kolei pierwszą z ważniejszych konstrukcji była bez wątpienia ta, pochodząca z 1769 roku i stworzona przez Mikołaja Józefa Cugnota, posiadająca napęd parowy i służąca do przewożenia ludzi. Wprawdzie tego typu pojazd mechaniczny, obciążony czterema pasażerami, osiągał prędkość dwóch mil na godzinę i można było się nim poruszać maksymalnie dziesięć minut, to był to ważny etap w rozwoju przemysłu motoryzacyjnego.

Od czasu, kiedy zmienił się sam wygląd zewnętrzny samochodów, czyli od początku XX wieku, pojawiło się ruchome nadwozie, które za pośrednictwem specjalnej nakładki, można było zmienić z otwartego na zamknięte. Dostosowywanie pojazdów do zjawisk zewnętrznych i pogodowych spowodowały, że konieczne okazało się montowanie oświetlenia pojazdów. Dzięki temu mamy możliwość wykorzystywania takich nowatorskich rozwiązań, jak właśnie zdobywające obecnie popularność żarówki samochodowe ksenonowe i same xenony, które zwiększają komfort jazdy i ekonomiczność użytkowania pojazdu, gwarantując jednocześnie większą troskę o widoczność w trudnych warunkach oraz bezpieczeństwo osób znajdujących się wewnątrz auta.